להורים וילדים
  www.shauli.co.nr
שיר סיפור וספר
יום ה', כט’ בתשרי תשע”ח
    דף ראשי  |  יהודון מאיר  |  תוכנות מחשב  |  מפת ישראל  |  מילון  |  מצות כיבוד הורים  |  לוח שנה  |  גימטריה  |  ספארי  |  שימושון  |  תמונות מספרות  |  כתובת האתר  
בהחלט יתכן שנבואת גוג ומגוג לא תתממש, וכך יהודי ירא שמים צריך להאמין

כלל בידינו כי נבואת חורבן לא חייבת לבוא ואפילו על הגויים. ראו ערך נבואת יונה על נינווה. יתירה מזו, מדוע העם לא האמין לירמיה הנביא? הסיבה היא היות ונבואתו על החורבן באה רק כעבור זמן רב. ילקוט שמעוני על ספר ירמיהו (רמז שח): אמר לו (ירמיהו לחנניה), אני מתנבא לרעה ואיני יכול ליתן סימן לדבר שהקב"ה אומר להביא רעה ומתנחם ... (כלומר שנבואת חורבן יכולה להתבטל) דפי ההיסטוריה של העם היהודי מספרים כי נבואתו של ירמיה התממשה בסוף והרעה באה. ילקוט שמעוני על ספר מלכים ב' (רמז רמט): ואת עיני צדיקהו עור, ענה צדקיה ואמר לנבוכדנאצר הרגני ראשון שלא אראה בדם עשר בני, ובניו אומרים לו הרגנו תחלה שלא נראה דם אבינו שפוך על הארץ. וכן עשה להם שחטם לפניו ואחר כך חטט את עיניו ונתנם בתנור והוליכו בבלה, והיה צווח צדקיה ואומר בואו וראו כל בני אדם שהיה ירמיה מתנבא עלי לבבל אתה הולך ובבבל תמות ובבל עיניך לא יראו ולא הייתי שומע לדבריו והריני הולך לבבל ועיני לא רואות אותה אלא שירמיה הנביא לא היה בין הגולים במצוות הצורר, וכשבכו הגולים אמר להם שאילו היו מהרהרים תשובה כשישבו לבטח בציון, לא הייתה מתממשת נבואתו. ילקוט שמעוני על ספר ירמיהו (רמז שח): שלשה דברים צוה נבוכדנאצר את נבוזראדן על ירמיה, אמר לו קחנו ושים עיניך עליו ואל תעש לו מאומה רע ... נטלו הגולים את עיניהם וראו את ירמיה שפירש מהם, געו כלם בבכיה ... ענה ירמיה ואמר להם מעיד אני עלי שמים וארץ שאם בכיתם בכיה אחת עד שהייתם בציון לא גליתם. אם כן חובה עלינו לשאול, האם נבואת גוג ומגוג, הנחשבת לנבואת חורבן, חייבת להתקיים? בטרם נשיב על שאלה זו, חובה עלינו לעיין במקורות הבאים. ספר דברים (פרק לא'): וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם-אֲבֹתֶיךָ; וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ, אֲשֶׁר הוּא בָא-שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ, וַעֲזָבַנִי, וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ ... וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים כִּי-תַעֲשׂוּ אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה, לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם. ספר יחזקאל (פרקים לח'-לט'): וַיְהִי דְבַר-יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר. בֶּן-אָדָם, שִׂים פָּנֶיךָ אֶל-גּוֹג אֶרֶץ הַמָּגוֹג נְשִׂיא, רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל; וְהִנָּבֵא, עָלָיו ... בְּאַחֲרִית הַיָּמִים תִּהְיֶה, וַהֲבִאוֹתִיךָ עַל-אַרְצִי, לְמַעַן דַּעַת הַגּוֹיִם אֹתִי בְּהִקָּדְשִׁי בְךָ לְעֵינֵיהֶם, גּוֹג ... אִם לֹא בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל, עַל, אַדְמַת יִשְׂרָאֵל, וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה, וְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאֲדָמָה, וְכֹל הָאָדָם, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה; וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים, וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל-חוֹמָה, לָאָרֶץ תִּפּוֹל וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל-הָרַי חֶרֶב, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה, חֶרֶב אִישׁ, בְּאָחִיו תִּהְיֶה. וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ, בְּדֶבֶר וּבְדָם; וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ אֵשׁ וְגָפְרִית, אַמְטִיר עָלָיו וְעַל-אֲגַפָּיו, וְעַל-עַמִּים רַבִּים, אֲשֶׁר אִתּוֹ. וְהִתְגַּדִּלְתִּי, וְהִתְקַדִּשְׁתִּי, וְנוֹדַעְתִּי, לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים; וְיָדְעוּ, כִּי-אֲנִי יְהוָה. ספר זכריה (פרק יד'): ... וְנַסְתֶּם כַּאֲשֶׁר נַסְתֶּם מִפְּנֵי הָרַעַשׁ ... וּבָא יְהוָה אֱלֹהַי, כָּל-קְדֹשִׁים עִמָּךְ ... וְזֹאת תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה, אֲשֶׁר יִגֹּף יְהוָה אֶת-כָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר צָבְאוּ, עַל-יְרוּשָׁלִָם; הָמֵק בְּשָׂרוֹ, וְהוּא עֹמֵד עַל-רַגְלָיו, וְעֵינָיו תִּמַּקְנָה בְחֹרֵיהֶן, וּלְשׁוֹנוֹ תִּמַּק בְּפִיהֶם ... משנה מסכת עדויות (פרק ב' משנה י'): משפט גוג ומגוג לעתיד לבוא שנים עשר חדש משנה מסכת מגילה (פרק ג' משנה ה'): ומפטירין בפסח, העצמות היבשות. ובסוכות, ביום בא גוג. שמסורת בידינו דתחיית המתים עתידה להיות בפסח , ומלחמות גוג ומגוג בסוכות ספר הזוהר פרשת בלק (דף ריב' עמוד ב'): ... כדין יתפשט ההוא כוכבא לאתחזאה בעלמא, ובההוא זמנא יתערון קרבין תקיפין בעלמא לכל ד’ סטרין ומהימנותא לא ישתכח בינייהו ... אז יתפשט הכוכב ההוא להיראות בעולם, ובזמן ההוא יתעוררו מלחמות חזקות בעולם לכל ארבע הרוחות, ואמונה לא תימצא ביניהם ... ... ומערתא חדא מן תחות ארעא יתגלי לבני נשא, ... וכדין יתגלי מלכא משיחא בכל עלמא וליה אתיהיב מלכותא ... ... ומערה אחת מתחת הארץ תתגלה לבני אדם, ... ואז יתגלה מלך המשיח בכל העולם, ולו ניתנת המלכות ... ובההוא זמנא יקים קב"ה למתייא דעמיה ... ובזמן ההוא יחייה הקב"ה את מתי עמו ... ברוך ה' לעולם אמן ואמן. ימלוך ה' לעולם אמן ואמן. תלמוד בבלי מסכת סנהדרין (דף צח' עמ' א'): ואמר רבי יוחנן אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב ...אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי כתיב בעתה וכתיב אחישנה, זכו אחישנה, לא זכו בעתה. ובמילים שלנו, בשתי דרכים יכולה לבא הגאולה המסמלת את השפע הגשמי של העולם שלפני חטא אדם הראשון. הדרך הראשונה, כולו זכאי = אחישנה. הדרך השנייה, כולו חייב = בעתה. מדוע אין הדברים ברורים ומוחלטים? הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים, ועל כן ביאת הגואל, ימות המשיח, אינה בידי שמים אלא בידי האדם. בכל דור באלפיים האחרונות של הפרוזדור, אלפיים שנות משיח, אם הדור כולו זכאי ויראת שמים על פניהם, בטלים ייסורי וחבלי משיח, וזמן הגאולה מתעורר בסוד "היום אם בקולו תשמעו". מאידך גיסא, אם לא נמצא דור כולו זכאי, לא נותר לבורא אלא לממש את הדרך השנייה, ולהכין את הדור לגאולה כשם שכבר גאל את אבותינו ממצרים והוציאם לא בצדקותם וביושר לבבם, אלא למען שמו הגדול והנורא המחולל בגויים, ולמען הקים את השבועה שנשבע לאבותינו הקדושים זיכרונם לברכה, אברהם יצחק ויעקב. במאמר מוסגר, מסורת בידינו שחמשית מבני ישראל נגאלו בגאולת מצרים על כן אנו אומרים לבן הרשע מתוך ארבעת הבנים שדיברה בהם התורה, שאילו היה במצרים לא היה נגאל. מסורת בידינו כי בגאולת גוג ומגוג רק עשירית מעם ישראל ייגאל ... בל נשכח את המקורות לעיל, כי זמנה של נבואת גוג ומגוג באחרית הימים, והייסורים יהיו קשים לכל העולם. ומדוע נבחרה נבואה זו להתממש רק בסוף הימים? היות וזו נבואת חורבן וייסורים, אין הבורא מממשה אלא אם לא זכו בדרך הראשונה של הגאולה. איננו מבינים מדוע בציבור קמו נביאי שקר, המנבאים את בוא הדרך השנייה, כבר בימינו. האם נתעלמו מהם המקורות על מנין שנות הפרוזדור? האם ניתן לחלוק על תנא שאין עליו מחלוקת בתלמוד הבבלי? לחצו למקורות בתלמוד הבבלי למנין שנות הפרוזדור (העולם הזה)? לחצו להבין כי העולם הבא הוא בחומר ולא רק ברוח? הדרך השנייה לביאת הגואל, חייבת לבוא בסוף כל הדורות, ואם המונח דור הוא ארבעים שנה, אזי הבורא הרחמן לא יקדים את הדרך השנייה, ייסורי וחבלי משיח, בטרם עת, דהיינו בטרם 40 שנה האחרונות לפרוזדור. חובה להדגיש, כי גם אם רחמנא ליצלן יהיו מלחמות קשות בין עמים, לא יתכן שהם מלחמות תקופת גוג ומגוג, אלא רק דוגמא זעירא לעורר את נפשנו לתקופה הקשה של אחרית הימים. ושוב נדגיש כי נבואת גוג ומגוג אינה חייבת להתממש כאשר עשו תשובה, כשם שנבואת יונה הנביא על נינווה לא התממשה. ועוד נדגיש כי לא יתכן שנבואת גוג ומגוג תבוא שלא באחרית הימים, ולא דורנו ולא דור בנינו ולא דור נכדינו נחשבים לדור האחרון במניין שנות העולם הזה. וברור כשמש שאם נזכה ודורנו ישוב בתשובה, ויתעורר בירושלים השפע הגשמי שהיה בעולם לפני חטא אדם הראשון, ותהיה ירושלים מעצמת רווחה, לפחות כשם שהייתה בתקופתו של שלמה המלך, לא רק שהגויים לא יבואו למלחמה אלא הם יבואו כעניים העומדים בפתח לבקש על נפשם מעט מהשפע הגשמי. אם כן למדנו כי בדור כולו זכאי בטלים הייסורים ובטלה נבואת גוג ומגוג.